Helena Salichová se narodila 25. 4. 1895 v Kyjovicích a zemřela 2. 7. 1975 v Ostravě. Po absolvování učitelského ústavu v Klimkovicích studovala jako první žena ze Slezska na Akademii výtvarných umění v Praze / 1919-1926/ u profesorů V. Hynaise, V. Nechleby, K. Krattnera a V. Brömse. Trvale žila od roku 1926 v Polance nad Odrou. Souběžně se věnovala mnoha uměleckým oborům – sbírala lidové písně, které vydala ve sbírkách Slezské lidové písně svatební a jiné z Kyjovic a okolí /1917 /, Národní písně slezské / 1920 /. Trvalou odbornou pozornost věnovala také lidovému oděvu a výšivce. Literárně zpracovala slezské pohádky, které doprovodila vlastními ilustracemi / O hodném děvčátku a kravičce Babulce a jiné slezské pohádky, 1920; Slezské bajky, 1958; Stařenčina loktuše, 1975 /, zaznamenala některá krajová vyprávění / Ze starých časů. Kronika slezského kraje, 1945 /, řada prací je cenným zdrojem poznání zvyků a obyčejů tradovaných ve Slezsku od 19. století.
Dominantní u Salichové však byla její výtvarná činnost. Věnovala se grafice, kresbě, ilustraci a malbě. Její časná grafická díla jsou svým způsobem i východiskem pro rozvoj malířského talentu. Obsahují formové i námětové prvky, které autorka rozpracovávala a v nových variantách uplatňovala a přenášela později do malby. Zde se její tvůrčí invence rozvíjela mnoha směry. Vedle portrétů malovala figurální motivy v krajině, ostravskou periférii i slezskou krajinu s venkovským stavením, zátiší i kytice. Zvláště poutavá a významná je postava ženy, v níž jako by byl vyjadřován její těžký úděl i tíha života té doby. Postava je uplatňována v mnohých proměnách. Salichová v ní značnou měrou zpodobňuje i svou vlastní životní pouť.
Počátky výtvarné tvorby ovlivnilo sociální umění 20. let.. Námětově těžila především ze života ve Slezsku a z jeho historie. Orientovala se na figurální kompozice, malovala portréty, zátiší, především kytice. Později převládla krajinomalba, zobrazovala okolí Polanky, slezskou krajinu a průmyslové Ostravsko. Výtvarný projev charakterizoval osobitý naivizující poetismus, jemuž v různých obměnách zůstávala věrná. Vytvořila rozsáhlé sociálně laděné grafické dílo. S oblibou pracovala ve větších celcích / cyklus Slezské písně Petra Bezruče / 1937 /, album dřevorytů Slezsko 1938 a mnohé další. Po 2. světové válce se soustředila na obnovu válkou poničeného Slezska.
V roce 1937, na osobní pozvání Tomáše Bati, vytvořila autorka při tvůrčím pobytu v baťových závodech ve Zlíně soubor grafických listů pod názvem Zlín 1937, kterým byla zastoupena II. Zlínském salonu v roce 1937. Tímto tvůrčím počinem jsou stanoveny počátky industriálních motivů v její tvorbě ( Ze šichty, Přívoz v noci, Průmyslová krajina, Pískovna, Havíř ve sloji ).
K pozoruhodným pracím patří např. Chlapec s králíkem, 1928, Chlapec s kočkou, 1930. Akcent teskného lyrismu, který má v portrétech podobu přímé účasti a sociálního soucítění, je v krajinářských scenériích překrýván radostnější nótou. Autorčino poetické vidění skutečnosti zde vyúsťuje do naivizujícího malířského podání s prvky stylizace. Z těchto prací je patrno, jak Salichová usiluje uchovat trvale onu žitou prostou idylu rodného prostředí, která postupně mizí pod tlakem průmyslové civilizace a je zatlačována novým systémem městského života. Naivizující moment není proto výsledkem intelektuálního výtvarného uchopení. Vychází z citového prožívání skutečnosti, z bezprostředního přijímání a vyrovnávání se také s protichůdnými dary žité reality.
O bohaté tvůrčí invenci Heleny Salichové svědčí jak malba, tak i její grafika. Této výtvarné disciplíně věnovala pozornost od svých uměleckých začátků. Zprvu vytváří zejména řadu pozoruhodných leptů (Rodina, 1925, Sbírání brambor, 1926, Před továrnou, 1926) obsahově sociálně laděných. Soustavněji se grafikou zabývá v létech druhé světové války. Její úspornou výtvarnou řečí reaguje a odpovídá na tragické události tehdejšího času. Do dřevorytu a linořezu, v němž nachází účinný umělecký výraz, ukládá bolest, utrpení i naději svého lidu. Vznikající cykly s protiválečnou motivací Slezsko, 1938, Slezské Sibyly, 1941 se stávají symbolem protestu a odporu proti nacistické okupaci. Stejnou obsahovostí je nesena 'malba. V mnoha kompozicích těchto let, z nichž připomeňme např. plátno "Za okupace, 1942", pochmurná barevnost umocněná expresivní tvarovou nadsázkou aktualizuje naléhavost výtvarného sdělení.
Mimořádně kvalitní je soubor 180 grafických listů, který autorka vytvořila v letech 1960 až 1973 pod názvem Tvary skryté ve dřevě. Salichová velmi důmyslně využívala letokruhů surového dřeva, v nichž nacházela a zdůrazňovala figurativní, animální a vegetativní motivy. Ukázka z této tvorby je součástí expozice hotelu VP1 ART v Dolní oblasti Vítkovic.
Umělecká pozůstalost Heleny Salichové byla dlouhá léta považována za ztracenou. Zásluhou Výtvarného centra Chagall v Ostravě byla v roce 2007 náhodně objevena v autorčině bývalém domě, literární část byla předána do péče Slezského zemského muzea v Opavě a výtvarnou část získalo Výtvarné centrum Chagall, které výtvarná díla pravidelně prezentuje na výstavách a publikuje v tiskových materiálech.